Jak oszczędzić czas? Poznaj najlepsze triki i pracuj efektywnie!
Doba nie może trwać 48 godzin, ale Ty możesz zaoszczędzić cenne minuty i sprawić, by Twój dzień był bardziej efektywny. Jak to zrobić? Poznaj najprostsze, a zarazem najlepsze sposoby na to, by zaoszczędzić nawet do kilkudziesięciu minut dziennie.
5 sposobów na oszczędność czasu
1. To nie pokaz mody – jedna kreacja wystarczy
Czy zwróciłeś kiedyś uwagę, że osoby takie jak Steve Jobs, Hillary Clinton, Barack Obama czy Mark Zuckerberg zawsze występowały/występują w bardzo podobnej kreacji. Dlaczego? Oni nie marnują czasu na zastanawianie się „w co się ubrać”. Wybierz strój, w którym czujesz się najlepiej, który najlepiej pasuje do Twojej pozycji/rodzaju wykonywanej pracy i który pasuje na różne okazje. Kup po kilka sztuk składowych elementów danego stroju i postaw na dobrej jakości, łatwe w utrzymaniu tkaniny. Wyrzuć te ubrania, w których nie chodzisz. Porządek w szafie i jasno określony strój sprawią, że zaoszczędzisz cenne minuty już na samym początku dnia.
2. Wiesz, co jesz?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile czasu tracisz na zastanawianie się nad tym, co będziesz jadł w czasie dnia? W tygodniu postaw na rutynę. Jedz to samo na śniadanie, zawsze zamawiaj ten sam posiłek w swojej ulubionej kawiarni (zapytaj – może Twoje zamówienie może już czekać na Ciebie gotowe do odbioru), postaw na obiad z dostawą do biura. W ten sposób ograniczysz czas, jaki tracisz na organizowanie sobie jedzenia w inny sposób. Wybieraj zdrowe posiłki, które dodadzą Ci energii. Oczywiście, jedzenie to przyjemność, ale jeśli chcesz zyskać na efektywności, tę przyjemność zostaw sobie na weekend.
3. Przestań co chwilę sprawdzać maile
Nie sprawdzaj maili co kilka minut. Odrywając się od wykonywanych zadań, żeby sprawdzić skrzynkę co 5 minut, Twój mózg traci około 60 cennych sekund na „przełączanie się” na nowe zadanie i kilka kolejnych minut na czytanie i odpowiadanie na maile. Wyznacz sobie konkretne godziny, w których sprawdzasz pocztę i odpowiadasz na maile. Na maile odpowiadaj krótko i treściwie. Jeśli dana sprawa wymaga dłuższej wypowiedzi, zadzwoń.
4. Multitasking nie istnieje!
Wyznacz sobie jedno priorytetowe zadanie na dzień. Nie próbuj robić wielu rzeczy naraz, bo nie dość, że stracisz cenne minuty na przełączanie się z zadania na zadanie, to jeszcze popełnisz błędy i nie będziesz miał satysfakcji z ukończonych zadań. Nie dekoncentruj się, sprawdzając wiadomości czy aktywność znajomych w social mediach. Na spotkania chodź tylko wtedy, kiedy jest to absolutnie konieczne. Pamiętaj o zasadzie 80/20 i skup się na tych 20% swojej pracy, które przynoszą 80% rezultatów. Na koniec dnia przekonasz się, że szybciej wykonałeś swoje zadania i masz… więcej czasu dla siebie!
5. Cenna sztuka ignorowania…
Naucz się ignorować te zadania, które nie są kluczowe dla danego projektu. Nie odpisuj na maile, które nie wymagają odpowiedzi. Podobnie, zignoruj te, z których nie wynika, co konkretnie masz zrobić. Nie odbieraj telefonu, chyba że jest to absolutnie konieczne (a takie sytuacje zdarzają się naprawdę rzadko). Nie wykonuj rzeczy, których zrobienie nie zmieni statusu projektu ani nie przyniesie widocznych rezultatów. Sztuka ignorowania, a właściwie zastosowanie gęstego sita w świecie pełnym „niecierpiących zwłoki” zadań, to klucz do spokojnej głowy i czystego biurka! Pamiętaj, że nie musisz pracować dłużej. Wystarczy, że będziesz pracował mądrzej!