Multitasking nie istnieje, więc przestań próbować! Zobacz dlaczego!

Multitasking nie istnieje, więc przestań próbować! Zobacz dlaczego!

Multitasking czy switch-tasking?

Jak się okazuje, nasz mózg wcale nie jest stworzony do wykonywania wielu zadań w tym samym czasie. I choć możesz jednocześnie gotować obiad i słuchać muzyki, to z czynnościami, które nie są rutynowe i wymagają naszego aktywnego zaangażowania i atencji, nie pójdzie Ci już tak łatwo, bo o ile możesz robić dwie rzeczy naraz, to nie możesz koncentrować się na dwóch rzeczach naraz. Nasz mózg, choć czasami trudno w to uwierzyć, cały czas przełącza się z wykonywania jednego zadania na drugie na zasadzie stop/start. Kiedy zatem wydaje Ci się, że robisz wiele zadań naraz, tak naprawdę cały czas przełączasz się między zadaniami i zamiast multi-taskingu praktykujesz switch-tasking.

Stop/start/stop – czyli czemu nie warto sprawdzać maili co 5 minut

Co gorsza, to przełączanie w trybie stop/start/stop kosztuje nas cenne mikrosekundy, co sprawia, że zamiast oszczędzać czas, robiąc kilka rzeczy naraz, tracimy go. Jakie są rzeczywiste koszty takiego przełączania się? Przykładowo, jeśli sprawdzasz maile co 5 minut, to na powrót do wykonywanego w tym momencie zadania tracisz około 64 sekundy.

Większe ryzyko popełniania błędów

Dodatkowo, proces ten kosztuje nas więcej energii i może prowadzić do popełniania większej ilości błędów, i choć robiąc wiele zadań sprawiamy wrażenie bardzo zajętych i wyjątkowo efektywnych, w rezultacie tracisz czas. Jeśli robisz jedno zadanie naraz, to choć wygląda to prosto, przynosi znacznie lepsze rezultaty.

Spadek motywacji i brak satysfakcji

Co więcej, kiedy starasz się wykonywać wiele zadań jednocześnie, najczęściej nie jesteś w stanie ukończyć w krótkim czasie żadnego z nich, co prowadzi do spadku motywacji, braku satysfakcji z wykonywanej pracy, a co za tym idzie, spadku efektywności. Kiedy natomiast wykonujesz jedno zadanie po drugim, szybko jesteś w stanie je ukończyć, masz poczucie satysfakcji i cieszysz się z osiąganych sukcesów.

Organizacja pracy

Jak organizować sobie pracę, kiedy wiesz już, że multitasking nie istnieje? Wyznaczaj sobie jeden priorytet dziennie i staraj się jak najlepiej wykonać dane zadanie. Co ciekawe, słowo priorytet nie miało kiedyś liczby mnogiej. W oryginale oznaczało to jedne i jedyne, najważniejsze zadanie ze wszystkich. Dopiero później „niesłychanie zajęci” ludzie zaczęli mówić o priorytetach w liczbie mnogiej. Nie daj się podpuścić i zapomnij o multitaskingu. Rób jedno, a zrobisz to dobrze!

Zajrzyj na bloga FaktorOne
i zainspiruj się z nami!

Inspirujące artykuły, porady ekspertów i case studies, które pomogą Ci lepiej zarządzać finansami i rozwijać firmę.

Zobacz wszystkie artykuły

Zainteresowany?
Przygotujemy ofertę specjalnie dla Ciebie!

Jeśli chcesz poznać szczegóły naszych rozwiązań, wypełnij krótki formularz. Nasz Doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.

Skontaktuj się z doradcą
Czekaj

Czekaj