Faktoring, a koszty utraconych korzyści

Uważasz, że faktoring jest drogi? Nie chcesz płacić prowizji za natychmiastową wypłatę gotówki z faktur? Uważasz, że twoi Klienci stracą do ciebie zaufanie i nie będą chcieli z tobą współpracować przez co stracisz zlecenia? Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałeś pozytywnie, przeczytaj poniższy artykuł i zobacz, jakie mogą być twoje koszty utraconych korzyści, w momencie, w którym twoja firma nie ma pieniędzy na bieżącą działalność.

Faktoring, a koszty utraconych korzyści

Ile kosztuje faktoring?

Zanim przedstawimy ci potencjalne koszty utraconych korzyści w momencie braku płynności finansowej twojej firmy, przyjrzyjmy się kosztom usługi faktoringu. Koszty te zależą oczywiście od rodzaju produktu i umowy, indywidualnych uwarunkowań, wysokości limitu i faktury oraz długości ewentualnego opóźnienia w płatności, ale dla przykładu przyjmijmy że finansujemy FV o wartości 5.000 zł i terminie płatności 30 dni, przy limicie 10.000 zł i terminowej spłacie przez Klienta.

W takim scenariuszu prowizja za finansowanie wyniesie około 90 zł (przy produkcie Idea Płynności ze stałą umową, możliwością zwiększenia limitu faktoringowego, dodatkowych 30 dniach na spłatę, etc.).

Wyobraź sobie, że - faktoring, a koszty utraconych korzyści

Wiesz już, ile może kosztować Cię usługa faktoringu. Teraz zastanówmy się, co możesz stracić w sytuacjach, gdy pieniądze zamroziłeś w fakturach, nie masz płynności lub gdy nie skorzystałeś z biznesowej okazji. Aby w pełni świadomy sposób zarządzać finansami swojej firmy, warto bowiem stale analizować koszty utraconych korzyści oraz koszty potencjalnego ryzyka jakie niosą za sobą niektóre z biznesowych decyzji. Nie wyceniliśmy dokładnie kosztów sytuacji przedstawionych poniżej, bo oczywiście dla każdej firmy byłyby one inne, ale ty sam na pewno najlepiej ocenisz je pod kątem swojego biznesu.

A co jeśli…

1.      Nie zrealizowałeś zlecenia na czas

Wyobraź sobie, że przyjąłeś zlecenie, które wymaga od ciebie zaangażowania środków własnych, zakupu półproduktów, zatrudnienia dodatkowych pracowników, zorganizowania transportu, itp. Niestety nie masz na to pieniędzy, bo nadal czekasz na przelew od swoich Klientów, którym wystawiasz faktury z długimi terminami płatności.

W rezultacie, nie udaje ci się zrealizować zlecenia na czas. Co się dzieje w taki przypadku? Po pierwsze – w zależności od ustaleń umownych – możesz zostać obciążony karą umowną za opóźnienie (jej wysokość może być szczególnie dotkliwa jeśli działasz w branży budowlanej) – krótko mówiąc, tracisz pieniądze. Po drugie, twój zleceniodawca, który w wyniku twoich problemów nie otrzymał na czas swojego zamówienia, może stracić do ciebie zaufanie i już nigdy nie powierzyć ci kolejnego zlecenia. Tracisz Klienta, a co za tym idzie tracisz potencjalne zlecenia i pieniądze, które mogłaby zarobić na nich twoja firma.

Koszt prowizji za usługę faktoringu, która w tej sytuacji mogłaby pomóc ci w terminowej realizacji zlecenia, nie wydaje się w świetle potencjalnej kary umownej czy utraty Klienta, zbyt wysoki. Dzięki dotrzymywaniu terminów zyskujesz renomę rzetelnego partnera i budujesz wizerunek swojej marki, który w biznesie jest wartością bezcenną.

2.      Nie przyjąłeś nowego zlecenia

Wyobraź sobie, że spotykasz się z nowym Klientem, który ma dla ciebie bardzo atrakcyjne, ale wymagające sporego zaangażowania finansowego zlecenie. Wiesz, że twoi Klienci nie zapłacą ci za fakturę jeszcze co najmniej przez 30 dni i nie będziesz miał tych pieniędzy. Ponieważ chcesz uniknąć problemów związanych z nieterminową realizacją zlecenia, po prostu z niego rezygnujesz.

Jaki jest koszt utraconych przez Ciebie w tym momencie korzyści? Nie tylko musisz pożegnać się z potencjalnym dochodem za odrzucone przez Ciebie zlecenie, ale także za wszystkie kolejne, które dany Klient mógłby tobie powierzyć. Jeśli w tym momencie wysyłasz sygnał, że nie masz płynności i nie jesteś w stanie podjąć się zlecenia, kontrahent już nigdy do ciebie nie wróci. Zamiast rezygnować ze zlecenia mógłbyś wziąć faktoring, czyli zamienić wystawione już faktury na pieniądze i podjąć się realizacji zamówienia.  

3.      Nie oferujesz potencjalnym Klientom długich terminów płatności na fakturach

Bardzo podobnie kwestia utraconych korzyści wygląda w przypadku, w którym nie oferujesz swoim Klientom odroczonych terminów płatności na fakturze. Kredyt kupiecki może być dodatkową przewagą konkurencyjną, a bardzo często jest wręcz standardem, dlatego jeżeli z obawy o brak środków na bieżącą działalność, nie oferujesz odroczonych terminów płatności swoim Klientom – tracisz potencjalnych kontrahentów, ich zlecenia i swoje pieniądze. W tym przypadku koszty utraconych korzyści mogą sięgać od kilku do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych!

Czy jesteś pewien, że możesz sobie na to pozwolić? A może lepiej zdecydować się na faktoring w abonamencie i dzięki jednej, stałej, miesięcznej opłacie mieć możliwość finansowania dowolnej ilości faktur, tak by należności dostawać jeszcze tego samego dnia, oferując kontrahentom wydłużone terminy płatności?  

4.      Nie zapłaciłeś swoim pracownikom pensji na czas

Wyobraź sobie, że masz firmę transportową lub budowlaną lub masz jednego dużego klienta, ale jesteś na końcu długiego łańcucha płatniczego. Przychodzi taki moment, że nadal czekasz na pieniądze za wykonany projekt, dostarczone usługi, wyprodukowane towary, a jednocześnie nie masz pieniędzy żeby zapłacić swoim pracownikom.

Co się dzieje? Ty przepraszasz i obiecujesz, że jak tylko klient ci zapłaci, natychmiast przelejesz im pensje. Ale ludziom to nie wystarcza. Pracują dla pieniędzy i brak wypłaty to dla nich nie tylko bardzo trudna sytuacja (w końcu mają na utrzymaniu swoje rodziny, kredyty, etc.) ale to także jasny sygnał, że powinni szukać sobie nowego miejsca pracy, gdyż tobie nie mogą ufać.

W dobie poważnych problemów z wykwalifikowaną siłą roboczą, przedsiębiorców nie stać na częste rotacje i czas, który muszą stracić na wyszkolenie nowych pracowników. Brak wypłat to także ogromny problem wizerunkowy oraz realna strata twoich firmowych pieniędzy. Jeśli w wyniku braku pensji zatrudniani przez ciebie ludzie odmówią dalszej pracy, zrezygnują itp. nie będziesz mógł realizować podstawowych zadań przedsiębiorstwa, podejmować kolejnych zleceń, stracisz klientów. Stracisz tysiące, a może dziesiątki tysięcy złotych, a w rezultacie całą firmę.

Gdybyś jednak wziął faktoring, a koszty tej usługi uwzględnił w cenie oferowanych produktów, pieniądze ze swoich faktur miałbyś w ciągu kilku godzin na koncie. Nie musiałbyś martwić się o wypłaty dla pracowników, podatki, ZUS, etc. Te kilkaset złotych miesięcznie (w zależności od skali i ilości finansowanych faktur), pozwoliłoby Ci płynnie realizować działania i zachować wizerunek rzetelnego pracodawcy.

5.      Nie skorzystałeś z atrakcyjnej promocji u swojego dostawcy

Wyobraź sobie, że twój dostawca oferuje preferencyjne warunki zakupu dla tych odbiorców, którzy regulują należności w ciągu określonego czasu. Od czasu do czasu urządza sezonowe promocje lub daje rabaty przy zakupie dużych ilości towaru. Jeżeli w danym momencie nie masz środków na zakupy, nie możesz skorzystać ze zniżek i tracisz firmowe pieniądze. Przy dużych ilościach produktów, to mogą być naprawdę znaczące kwoty!

W jaki sposób zapobiec utracie tego rodzaju korzyści? Wystarczy zdecydować się na faktoring kupiecki, który pozwoli Ci zapłacić za faktury zakupowe „od ręki” nawet w momencie chwilowego braku środków. Z faktoringiem dłużnym możesz zwrócić faktorowi pieniądze wtedy, kiedy ci to pasuje, prowadząc jednocześnie elastyczną politykę zakupową. Bez utraty atrakcyjnych rabatów, które bezpośrednio zwiększają twoje przychody.

Czy faktoring jest drogi?

Faktoring jak każda usługa finansowa kosztuje. Ale biorąc pod uwagę koszty utraconych możliwości i ryzyka wynikające z braku płynności finansowej firmy, cena jaką twoja firma musiałaby zapłacić za natychmiastowy dostęp do gotówki z faktur, nie wydaje się wcale tak wysoka. Tym bardziej, że oferowane produkty faktoringowe pozwalają optymalnie dopasować rodzaj oferty i rozliczenia do specyfiki branży i konkretnego przedsiębiorstwa. Możesz wybrać np. faktoring w abonamencie. Dlatego zanim po raz kolejny nie wykorzystasz biznesowej szansy i nie zarobisz pieniędzy dla swojej firmy, zapytaj doradcę o najlepszy faktoring dla twojej firmy.

Szukasz informacji o faktoringu? Przeczytaj i zostań ekspertem!

Masz firmę? Chciałbyś ją rozwijać, ale długie terminy płatności na fakturach sprawiają, że brakuje Ci pieniędzy nie tylko na uregulowanie stałych zobowiązań, ale także na inwestycje w innowacje i realizację Twoich planów?

Mamy rozwiązanie dla Ciebie. 

Skontaktuj się z nami, opowiedz nam o swojej firmie i wspólnie wybierzemy rozwiązanie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.