Przedsiębiorco, poznaj swojego Klienta! Przeczytaj i dowiedz się więcej

Czy zastanawiałeś się kiedyś kim jest Twój Klient? Ale… tak na serio? Nie tylko, czy jest kobietą, czy mężczyzną i w jakim mieście mieszka, ale kim jest tak naprawdę. Jakim jest człowiekiem, co lubi, czego potrzebuje, przed czym się wzdryga, co czyta chętnie, jakich treści unika, a co ‘hejtuje’? Przeczytaj, co powinieneś wiedzieć i jak najlepiej poznać swojego Klienta, zanim stworzysz, opiszesz lub zareklamujesz swój produkt.

Przedsiębiorco, poznaj swojego Klienta! Przeczytaj i dowiedz się więcej

Jeśli masz firmę i chcesz prowadzić komunikację, która dotrze do potencjalnych odbiorców Twoich produktów lub usług i zachęci ich do zakupu, to poznanie twojego prawdziwego Klienta powinno być pierwszym krokiem w procesie wypracowywania i podjęcia efektywnej komunikacji. Tylko znając jego profil, rytuały, problemy i potrzeby, będziesz bowiem w stanie przedstawić swój produkt w takim świetle, które sprawi, że potencjalni konsumenci zaczną postrzegać go jako idealny, niezbędny, najlepszy i niezastąpiony. A wtedy, dokonają zakupu!

Zamiast zatem strzelać przysłowiowymi ślepakami i prowadzić marketing, który Twoim zdaniem ‘chyba pasuje’ i ‘raczej powinien’ trafić do potencjalnych zainteresowanych,  sprawdź niniejszy poradnik i krok po kroku, stwórz profil swojego najlepszego Klienta ever.

Kim jest Twój Klient?

Misja, wizja i najskrytsze pragnienia

Zastanów się, jaki cel ma w życiu Twój Klient? Do czego dąży, kim chce być, kogo naśladuje, co mu się podoba i z kim się utożsamia. Tworząc obraz swojego Klienta skup się na jego pragnieniach. Zastanów się o czym, marzy, ale… nie wymyślaj! Posłuchaj, co mówią Twoi Klienci, daj im dojść do głosu, przeczytaj recenzje i opinie o Twoim lub konkurencyjnym produkcie lub usłudze. Znajdziesz tam wiele cennych informacji, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć konsumenta.

Nie zapomnij także zastanowić się nad tym, do jakiej grupy chce przynależeć twój Klient. Człowiek to zwierzę stadne, również jeśli chodzi o status, wizerunek, itp., dlatego przyporządkuj go do okreslonej grupy, do której aspiruje i zastanów się, jakie inne cechy wiążą się z przynależnością do tego ‘plemienia’.

Czego potrzebuje Twój Klient?

Przede wszystkim jednak skup się na tym, czego Twój Klient potrzebuje. Jakie ma potrzeby w odniesieniu do Twojej usługi lub produktu i w jaki sposób one ją zaspokajają. Zastanawiając się nad tym, rozważ wszystkie aspekty i dokładnie zbadaj jej genezę. Kiedy, gdzie i w jakiej sytuacji pojawia się dana potrzeba? Kiedy nie występuje, a kiedy się nasila? Co jest bodźcem, który wywołuje ją u Klienta?

Poznaj jego słabości

W komunikacji nie staraj się do niczego Klienta namawiać, pouczać, radzić. Zaufaj jego inteligencji i sile własnych przekonań. Zamiast tego, poznaj jego słabości i zaoferuj rozwiązania gnębiących go problemów. W obecnych czasach – kiedy wszystkiego mamy za dużo, za szybko i zbyt intensywnie, nie staraj się ‘dodawać’ mu wrażeń. Ujmuj mu problemów, odciąż go, pokaż, że masz coś, czego mu brakuje by odpocząć i po ludzku - wyluzować. Jeśli nie wiesz, czego chce Twój Klient, spróbuj dowiedzieć się czego na pewno nie chce. O ile pierwszą grupę motywuje do zakupu pragnienie, dążenie do celu, to drugą - ucieczka od obecnej sytuacji i rozwiązanie ich problemu. Nie staraj się jednak radzić, jak rozwiązać dany problem, bo nikt tego nie lubi. W zamian zaoferuj coś, co samo rozwiąże ich problemy.

Motywacja to siła!

Chcesz sprzedać swój produkt? Zastanów się, jaką motywację do zakupu ma Twój Klient? Pamiętaj, przy tym, że chęć posiadania pod hasłem „chcę to mieć”, to motywacja krótka, ulotna i bardzo nietrwała. Skup się na doświadczaniu i przeżyciach takich jak strach, nadzieja, przyjemność, zmęczenie, znudzenie. Zastanów się, czego Twój Klient potrzebuje więcej, a czego mniej.

Nie kłóć się ze swoim Klientem

Zanim rozpoczniesz komunikowanie się z Twoim Klientem zastanów się, jakie ma przekonania, w co wierzy, jak postrzega świat. Nie próbuj się z nim kłócić, przekonywać go do swoich racji, ‘nawracać’. Jeśli rozpoczniesz tę grę, będziesz z góry skazany na porażkę! Zaakceptuj swojego Klienta takim, jaki jest i mów do niego słowami, które chciałby usłyszeć.

Nie mów o produkcie, mów do Klienta

Kiedy stworzysz już swoją personę, poznasz swojego Klienta, pamiętaj o właściwej komunikacji. W opisie, reklamie, filmiku nie skupiaj się na produkcie, ale na Kliencie. Mów do niego i o nim a nie o tym, co sprzedajesz. Pokaż jak Twój produkt ułatwi jego życie, co zmieni w jego codziennej rutynie, co dzięki temu będzie mógł osiągnąć, do jakiej grupy dołączyć, etc.

Klient – najlepszym źródłem informacji

Zastanawiasz się, skąd czerpać tę wiedzę? Jak poznać Klienta? Gdzie szukać informacji o nim? Poniżej znajdziesz kilka kalorycznych źródeł cennych informacji:

  • wywiady z Klientami. Zaproś swoich Klientów na kolację, w czasie której zadasz im kilka ważnych dla Ciebie pytań
  • ankieta online. Jeśli nie masz zasobów, by spotkać się z Twoimi Klientami twarzą w twarz, zaproponuj im wypełnienie ankiety online, do której zaprosisz ich poprzez popup na stronie lub w newsletterze. W zamian zaproponuj darmowego e-booka lub zniżkę na zakup swojego produktu.
  • opinie i recenzje. Wbrew pozorom opinie i recenzje Twojego produktu, jak i podobnych produktów Twojej konkurencji to doskonałe źródło wiedzy o Kliencie i jego potrzebach. Zobacz, co piszą odbiorcy o usługach i produktach podobnych do tych oferowanych przez Ciebie w recenzjach na stronach www., stronach typu Opineo lub na portalach społecznościowych.
  • zobacz, co mówią o Twoich Klientach dane dostępne w Google Analytics, statystykach Facebooka, itp. Sprawdzaj również wyszukiwania w ramach przeglądarek i Twojej strony (jeśli znajduje się w jej strukturze ‘lupka’), również w odniesieniu do słów kluczowych dla Twojego biznesu. Jeśli dowiesz się, czego szuka w sieci Twój Klient, będziesz mógł mu to dać.

Nie czekaj, stwórz personę Twojego Klienta już teraz

Teraz, kiedy wiesz już, na jakie rzeczy zwracać uwagę i jak podejść do tematu bliższego zapoznania się z Twoim Klientem, dokonaj analizy statystyk, przejrzyj zgromadzone dane, przeprowadź ankietę, badania focusowe lub spotkaj się z klientem. Spisz swoje obserwacje i zastanów się, czy Twoje treści i hasła reklamowe odzwierciedlają to, do czego doszedłeś. Czy w Twojej komunikacji mówisz językiem swojego Klienta, oferujesz mu rozwiązanie jego problemów? Jesli tak, jesteś w domu, a Klient... w Twoim koszyku!

Zajrzyj na bloga FaktorOne i zainspiruj się z nami!

Narzędzia dla przedsiębiorców

Masz firmę? Chciałbyś ją rozwijać, ale długie terminy płatności na fakturach sprawiają, że brakuje Ci pieniędzy nie tylko na uregulowanie stałych zobowiązań, ale także na inwestycje w innowacje i realizację Twoich planów?

Mamy rozwiązanie dla Ciebie. 

Skontaktuj się z nami, opowiedz nam o swojej firmie i wspólnie wybierzemy rozwiązanie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.