Jeśli masz firmę i chcesz prowadzić komunikację, która dotrze do potencjalnych odbiorców Twoich produktów lub usług i zachęci ich do zakupu, to poznanie twojego prawdziwego Klienta powinno być pierwszym krokiem w procesie wypracowywania i podjęcia efektywnej komunikacji. Tylko znając jego profil, rytuały, problemy i potrzeby, będziesz bowiem w stanie przedstawić swój produkt w takim świetle, które sprawi, że potencjalni konsumenci zaczną postrzegać go jako idealny, niezbędny, najlepszy i niezastąpiony. A wtedy, dokonają zakupu!
Zamiast zatem strzelać przysłowiowymi ślepakami i prowadzić marketing, który Twoim zdaniem ‘chyba pasuje’ i ‘raczej powinien’ trafić do potencjalnych zainteresowanych, sprawdź niniejszy poradnik i krok po kroku, stwórz profil swojego najlepszego Klienta ever.
Zastanów się, jaki cel ma w życiu Twój Klient? Do czego dąży, kim chce być, kogo naśladuje, co mu się podoba i z kim się utożsamia. Tworząc obraz swojego Klienta skup się na jego pragnieniach. Zastanów się o czym, marzy, ale… nie wymyślaj! Posłuchaj, co mówią Twoi Klienci, daj im dojść do głosu, przeczytaj recenzje i opinie o Twoim lub konkurencyjnym produkcie lub usłudze. Znajdziesz tam wiele cennych informacji, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć konsumenta.
Nie zapomnij także zastanowić się nad tym, do jakiej grupy chce przynależeć twój Klient. Człowiek to zwierzę stadne, również jeśli chodzi o status, wizerunek, itp., dlatego przyporządkuj go do okreslonej grupy, do której aspiruje i zastanów się, jakie inne cechy wiążą się z przynależnością do tego ‘plemienia’.
Przede wszystkim jednak skup się na tym, czego Twój Klient potrzebuje. Jakie ma potrzeby w odniesieniu do Twojej usługi lub produktu i w jaki sposób one ją zaspokajają. Zastanawiając się nad tym, rozważ wszystkie aspekty i dokładnie zbadaj jej genezę. Kiedy, gdzie i w jakiej sytuacji pojawia się dana potrzeba? Kiedy nie występuje, a kiedy się nasila? Co jest bodźcem, który wywołuje ją u Klienta?
W komunikacji nie staraj się do niczego Klienta namawiać, pouczać, radzić. Zaufaj jego inteligencji i sile własnych przekonań. Zamiast tego, poznaj jego słabości i zaoferuj rozwiązania gnębiących go problemów. W obecnych czasach – kiedy wszystkiego mamy za dużo, za szybko i zbyt intensywnie, nie staraj się ‘dodawać’ mu wrażeń. Ujmuj mu problemów, odciąż go, pokaż, że masz coś, czego mu brakuje by odpocząć i po ludzku - wyluzować. Jeśli nie wiesz, czego chce Twój Klient, spróbuj dowiedzieć się czego na pewno nie chce. O ile pierwszą grupę motywuje do zakupu pragnienie, dążenie do celu, to drugą - ucieczka od obecnej sytuacji i rozwiązanie ich problemu. Nie staraj się jednak radzić, jak rozwiązać dany problem, bo nikt tego nie lubi. W zamian zaoferuj coś, co samo rozwiąże ich problemy.
Chcesz sprzedać swój produkt? Zastanów się, jaką motywację do zakupu ma Twój Klient? Pamiętaj, przy tym, że chęć posiadania pod hasłem „chcę to mieć”, to motywacja krótka, ulotna i bardzo nietrwała. Skup się na doświadczaniu i przeżyciach takich jak strach, nadzieja, przyjemność, zmęczenie, znudzenie. Zastanów się, czego Twój Klient potrzebuje więcej, a czego mniej.
Zanim rozpoczniesz komunikowanie się z Twoim Klientem zastanów się, jakie ma przekonania, w co wierzy, jak postrzega świat. Nie próbuj się z nim kłócić, przekonywać go do swoich racji, ‘nawracać’. Jeśli rozpoczniesz tę grę, będziesz z góry skazany na porażkę! Zaakceptuj swojego Klienta takim, jaki jest i mów do niego słowami, które chciałby usłyszeć.
Kiedy stworzysz już swoją personę, poznasz swojego Klienta, pamiętaj o właściwej komunikacji. W opisie, reklamie, filmiku nie skupiaj się na produkcie, ale na Kliencie. Mów do niego i o nim a nie o tym, co sprzedajesz. Pokaż jak Twój produkt ułatwi jego życie, co zmieni w jego codziennej rutynie, co dzięki temu będzie mógł osiągnąć, do jakiej grupy dołączyć, etc.
Zastanawiasz się, skąd czerpać tę wiedzę? Jak poznać Klienta? Gdzie szukać informacji o nim? Poniżej znajdziesz kilka kalorycznych źródeł cennych informacji:
Teraz, kiedy wiesz już, na jakie rzeczy zwracać uwagę i jak podejść do tematu bliższego zapoznania się z Twoim Klientem, dokonaj analizy statystyk, przejrzyj zgromadzone dane, przeprowadź ankietę, badania focusowe lub spotkaj się z klientem. Spisz swoje obserwacje i zastanów się, czy Twoje treści i hasła reklamowe odzwierciedlają to, do czego doszedłeś. Czy w Twojej komunikacji mówisz językiem swojego Klienta, oferujesz mu rozwiązanie jego problemów? Jesli tak, jesteś w domu, a Klient... w Twoim koszyku!
Masz firmę? Chciałbyś ją rozwijać, ale długie terminy płatności na fakturach sprawiają, że brakuje Ci pieniędzy nie tylko na uregulowanie stałych zobowiązań, ale także na inwestycje w innowacje i realizację Twoich planów?
Skontaktuj się z nami, opowiedz nam o swojej firmie i wspólnie wybierzemy rozwiązanie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.