Małe sklepy górą w walce z dużymi sieciami handlowymi?

Duże sieci handlowe i dyskonty, to zmora właścicieli niewielkich sklepów osiedlowych. Jak się jednak okazuje, istnieje wiele aspektów prowadzenia tego rodzaju biznesu, które mogą uchronić przedsiębiorców przed stratą dotychczasowych klientów. Na co należy zwrócić szczególną uwagę i w czym mali sprzedawcy są lepsi od dużych?

Małe sklepy górą w walce z dużymi sieciami handlowymi?

Raport MAM „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta”

Zgodnie z Raportem platformy MAM „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta” (marzec 2018 r.), w porównaniu z rokiem 2008, kiedy to udział w rynku małych sklepów wynosił 51%, w roku 2017, małe sklepy stanowiły już zaledwie 30% wszystkich placówek handlowych.

Skutki hegemonii dużych sieci handlowych

Jakie mogą być skutki takiego spadku ilości małych, lokalnych biznesów, jeśli trend ten będzie się utrzymywać?

Bankructwa małych sklepów

W prostej linii, doprowadzi to do bankructwa nie tylko właścicieli sklepów, ale również wielu drobnych producentów i dostawców. Ucierpią na tym również klienci, którzy zostaną skazani na marki i produkty dostępne w sieciach handlowych i dyskontach.

Brak różnorodności oferty i gorsza jakość

Tymczasem, jak się okazuje, różnorodność oferty i możliwość wyboru – w tym również produktów pochodzących od lokalnych producentów, jest dla świadomych klientów, którzy coraz częściej poszukują wyjątkowych, oryginalnych, zdrowych produktów, niezwykle ważna. Konsekwencją mniejszego rozdrobnienia sieci sprzedawców jest również pogorszenie jakości towarów, oferowanych w dyskontach.

Bezrobocie i konsekwencje społeczne

Mniej małych sklepów to również mniej miejsc pracy i likwidacja bardzo ważnego elementu w lokalnych strukturach społecznych. To właśnie w takich sklepach spotykają się mieszkańcy, to tam nawiązują znajomości, wymieniają się informacjami, itp. Tego typu kontakty nie mają szansy na przetrwanie w surowej i anonimowej przestrzeni dyskontów.

Co mogą zrobić właściciele małych sklepów, by wyróżnić się ze swoją ofertą i przetrwać?

Co zatem mogą zrobić drobni handlowcy, by utrzymać swoich klientów, stale kuszonych przez sieci handlowe atrakcyjnymi cenami i nieustannie zmieniającymi się promocjami? Co zrobić by pozyskać nowych? W tym celu powinni przede wszystkim poznać swoich klientów, ich potrzeby i opinie i rozwijać te obszary swojej działalności, w ramach których są zdaniem swoich klientów lepsi od masowej konkurencji.

Osobista relacja z Klientem ciągle na topie

Zgodnie z Raportem* w opinii statystycznych klientów, małe sklepy znacznie lepiej potrafią budować zaufanie oparte na osobistej relacji (69%). Zwykła, uprzejma rozmowa, polecenie danego produktu, czy serdeczne powitanie to wartości, których nie sa w stanie zapewnić dokonującym zakupu bezduszne sieci handlowe. Również znajomość personalnych potrzeb i upodobań klienta przez sprzedawcę okazuje się dość ważna dla przeciętnego ‘Kowalskiego’ (61%).

Dogodna lokalizacja

Kolejnym ważnym elementem budującym przewagę, jest dogodna lokalizacja (63%), czyli bliskość sklepu od miejsca zamieszkania lub jego atrakcyjne położenie na przykład przy drodze z/do pracy oraz brak kolejek do kasy (60%). Jest to dość oczywiste, jeśli weźmie się pod uwagę styl życia współczesnego konsumenta. Możliwość zaoszczędzenia cennych minut w perspektywie napiętego grafiku, może okazać się większą motywacją do zakupu niż potencjalne oszczędności wynikające z różnicy w cenie. Szczególnie jeśli w grę wchodzą niewielkie, codzienne zakupy.

Wysoka jakość obsługi, porządek i atmosfera 

Relacja z klientem oraz jakość obsługi to kolejne pole do popisu dla drobnych handlowców. Aż 58% respondentów podkreśla fakt, że to właśnie poziom obsługi jest dla nich niezmiernie ważny w perspektywie wyboru sklepu. Warto o tym pamiętać i zadbać o atmosferę (47% badanych podkreśla, że to przewaga małych sklepów) oraz to, jak zatrudnieni sprzedawcy podchodzą do swoich zadań. Dotyczy to również wiedzy jaką mają o sprzedawanych produktach (55%) i panującego w sklepie porządku (49%). W kontekście pracowników, konsumenci zwracają również uwagę na to, jak traktuje ich pracodawca (37%).

Ciekawa oferta produktowa - specjalizacja

Ciekawa oferta produktowa (38%) oraz jakość oferowanych produktów (46%) również mają duże znaczenie dla konsumentów, którzy w małych sklepikach często szukają lepszej i ciekawszej alternatywy dla stałego wachlarza produktów dostępnych na półkach dużych sieci handlowych. W tym kontekście sprawdzi się rozważenie specjalizacji ofertowej i położenie nacisku na wyjątkową jakość, aspekty prozdrowotne oferowanych towarów i lokalne produkty. Bo choć świat handlu to świat cen, klienci często gotowi są zapłacić nawet 47% więcej za lepszą jakość czy inne zalety danego produktu.

Poznaj swojego Klienta!

Dzięki temu, że polski klient w dalszym ciągu ma sentyment do lokalnych biznesów i specyficznej atmosfery panującej w osiedlowych sklepikach, warto zadbać o to, by nadal mógł liczyć na wyjątkową obsługę i przyjazny uśmiech, którym personel powita go za każdym razem kiedy przekroczy próg sklepu. Nie bez znaczenia jest jednak oferta produktowa, a jak udowodniła to już sytuacja i rozwój rynku małych lokalnych browarów, warto pomyśleć o wyspecjalizowanej, wysokiej jakości ofercie. Poznaj swoich klientów, zastanów się czego szukają i czym mogliby się zainteresować. Nie bój się eksperymentować, a wizyta w Twoim sklepie niech stanie się dla nich wyjątkowym doświadczeniem.

Zajrzyj na bloga FaktorOne i zainspiruj się z nami!

Masz firmę? Chciałbyś ją rozwijać, ale długie terminy płatności na fakturach sprawiają, że brakuje Ci pieniędzy nie tylko na uregulowanie stałych zobowiązań, ale także na inwestycje w innowacje i realizację Twoich planów?

Mamy rozwiązanie dla Ciebie. 

Skontaktuj się z nami, opowiedz nam o swojej firmie i wspólnie wybierzemy rozwiązanie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.