Co dokładnie oznacza etykieta w biznesie? Czego w pracy robić nie wypada i czy rzeczywiście perfumy są zbyt ‘sexy’? Poniżej znajdziecie 5 głównych zasad biznesowego savoir vivre, których przestrzeganie znacznie zwiększy Wasze szanse na sukces!
Czym biznesowy savoir vivre różni się od tego codziennego? W biznesowej hierarchii nie ma miejsca na płeć czy starszeństwo. Tu zgodnie z precedencją służbową, o kolejności wyciągnięcia dłoni do przywitania decyduje stanowisko. Pierwszy kłania się ten, kto zajmuje niższe stanowisko, natomiast dłoń podaje ten, kto ‘jest wyżej’. Podczas spotkania z Klientem to on ‘jest szefem’, w związku z czym to ty witasz się pierwszy, ale to Klient pierwszy wyciąga do Ciebie rękę. Nowego pracownika w firmie zawsze przedstawia szef, podając jego pełne imię i nazwisko.
Co w przypadku kiedy spotyka się dyrektor z dyrektorem lub osoby na podobnym stanowisku? Wtedy wracamy do ogólnie obowiązujących zasad precedencji towarzyskiej. Czyli kobieta podaje rękę mężczyźnie, a starszy – osobie młodszej.
Telefony komórkowe na stałe wkradły się do naszej biznesowej codzienności. Warto zatem pamiętać o kilku podstawowych zasadach, zanim położymy naszą komórkę na biurku…
Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Pamiętaj o tym, kiedy wybierasz strój do pracy. Twój ubiór również świadczy bowiem o Twojej kulturze osobistej i w skrajnych sytuacjach może nawet zaważyć na Twoim awansie – a właściwie jego braku. Jaką bowiem gwarancję ma Twój pracodawca, że wraz ze zmianą stanowiska, które wymagać może uczestnictwa w spotkaniach biznesowych lub spotkaniach zarządu, zmienisz nagle swój „styl” ubierania? Strój to niewerbalny sposób komunikowania tego, kim jesteś, dlatego nie wymiguj się z dbałości o niego mówiąc, że nie ocenia się książki po okładce.
Zgodnie z podstawowymi zasadami biznesowego dress code, jeśli jesteś kobietą:
Jeśli jesteś mężczyzną:
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wiele wiesz o prywatnym życiu osób na najwyższych stanowiskach w Twojej firmie? Zgadujemy, że niewiele. Nie jest w dobrym, biznesowym tonie opowiadanie o kolejnych chorobach Twojego dziecka, problemach z prezentem dla żony, czy wypadzie do pubu z kumplami. W pracy rozmawiaj o pracy, a to, co robisz później, zostaw dla siebie. W ten sposób zbudujesz swój profesjonalny wizerunek, wizerunek osoby dyskretnej i odpowiedzialnej, osoby, której można powierzyć ważne lub poufne informacje.
Ogólne zasady dyskrecji dotyczą również tego jak i co mówisz o firmie, w której pracujesz. Rozmawiając o firmie w przestrzeni publicznej (w restauracji, w windzie, na spotkaniu) staraj się nie używać nazwisk. Unikaj wygłaszania negatywnych opinii na temat firmy, współpracowników czy kontrahentów.
Punktualne przybycie na spotkanie nie oznacza tylko, że umiesz posługiwać się zegarkiem. Oznacza to wiele więcej – to znak, że szanujesz czas osoby, z którą się spotykasz i bierzesz pod uwagę, że poza spotkaniem z Tobą może mieć jeszcze tego dnia całą masę innych planów. Dlatego, jeśli nie chcesz zepsuć swojej reputacji, zanim nawet będziesz miał szansę się przedstawić, dopilnuj, byś dotarł na spotkanie punktualnie, nawet jeśli miałoby to oznaczać pół godziny oczekiwania. Jeżeli wydarzy się coś nieprzewidzianego i nagle okaże się, że nie uda Ci się dotrzeć na miejsce o czasie, uprzedź o tym osobę, z którą się umówiłeś osobiście w rozmowie telefonicznej – nigdy przez wiadomość SMS.
Do pracy również należy przychodzić o czasie. Nie chcesz chyba sprawiać wrażenia osoby, która do swoich obowiązków podchodzi niepoważnie lub która nie przestrzega podstawowych, obowiązujących zasad. Perfekcyjna organizacja czasu pracy świadczy również o Twojej motywacji, stosunku do pracodawcy i efektywności.
Przestrzeganie powyższych zasad, najwyższa kultura osobista i dbałość o dobre maniery w pracy, z pewnością ułatwią Ci żmudne wchodzenie po szczeblach kariery. Uśmiechem i uprzejmością otworzysz bowiem wiele drzwi, które dla ignorantów etykiety biznesowej mogą na zawsze pozostać zamknięte.
Masz firmę? Chciałbyś ją rozwijać, ale długie terminy płatności na fakturach sprawiają, że brakuje Ci pieniędzy nie tylko na uregulowanie stałych zobowiązań, ale także na inwestycje w innowacje i realizację Twoich planów?
Skontaktuj się z nami, opowiedz nam o swojej firmie i wspólnie wybierzemy rozwiązanie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.