Etykieta w biznesie - czyli co w pracy (nie) wypada. Zobacz koniecznie!

Dobre maniery? To w biznesie zdecydowanie się opłaca. Bynajmniej nie tylko dlatego, że przez niewłaściwe zachowanie można stracić premię, a nawet pracę. Korzystne pierwsze wrażenie i ogólny odbiór naszej osoby w czasie pierwszego spotkania biznesowego, mogą również zaważyć na tym, czy dany Klient zdecyduje się podjąć z nami współpracę, a jak dowodzą badania, prezentowany przez nas poziom kultury osobistej, w znacznej mierze wpływa na to, w jaki sposób odbierają nas inni.

Etykieta w biznesie - czyli co w pracy (nie) wypada. Zobacz koniecznie!

Etykieta w biznesie - co to takiego?

Co dokładnie oznacza etykieta w biznesie? Czego w pracy robić nie wypada i czy rzeczywiście perfumy są zbyt ‘sexy’? Poniżej znajdziecie 5 głównych zasad biznesowego savoir vivre, których przestrzeganie znacznie zwiększy Wasze szanse na sukces!

5 głównych zasad biznesowego savoir vivre

1. Przestrzegaj korporacyjnej i biznesowej hierarchii

Czym biznesowy savoir vivre różni się od tego codziennego? W biznesowej hierarchii nie ma miejsca na płeć czy starszeństwo. Tu zgodnie z precedencją służbową, o kolejności wyciągnięcia dłoni do przywitania decyduje stanowisko. Pierwszy kłania się ten, kto zajmuje niższe stanowisko, natomiast dłoń podaje ten, kto ‘jest wyżej’. Podczas spotkania z Klientem to on ‘jest szefem’, w związku z czym to ty witasz się pierwszy, ale to Klient pierwszy wyciąga do Ciebie rękę. Nowego pracownika w firmie zawsze przedstawia szef, podając jego pełne imię i nazwisko.

Co w przypadku kiedy spotyka się dyrektor z dyrektorem lub osoby na podobnym stanowisku? Wtedy wracamy do ogólnie obowiązujących zasad precedencji towarzyskiej. Czyli kobieta podaje rękę mężczyźnie, a starszy – osobie młodszej.

2. Telefony, telefony

Telefony komórkowe na stałe wkradły się do naszej biznesowej codzienności. Warto zatem pamiętać o kilku podstawowych zasadach, zanim położymy naszą komórkę na biurku…

  • nie kładź telefonu na stole w czasie lunchu w restauracji lub spotkania z klientem i nie odbieraj rozmów w czasie jakichkolwiek spotkań. Nerwowe, ukradkowe spojrzenia na telefon również mogą być odebrane jako oznaka braku szacunku, dlatego postaraj się załatwić wszystkie pilne sprawy przed spotkaniem. Jeśli czekasz na naprawdę ważny telefon, który będziesz musiał odebrać, uprzedź o tym uczestników spotkania przed jego rozpoczęciem.
  • wchodząc do biura wycisz dźwięk. Głośny dzwonek może przeszkadzać Twoim współpracownikom i odezwać się w nieodpowiednim momencie. Nie zmuszaj innych by wysłuchiwali Twojego muzycznego dzwonka kiedy Ty poszedłeś po kawę, co na pewno będzie przeszkadzać im w prowadzeniu rozmów i w pracy. Rozmowy telefoniczne – zarówno te służbowe jak i prywatne prowadź tak, aby nie przeszkadzać współpracownikom.
  • jeśli posiadasz służbowy telefon, zawsze przedstawiaj się z imienia i nazwiska kiedy odbierasz połączenie. Warto dodać również nazwę firmy, w jakiej pracujesz.
  • jeśli rozmowa została przerwana, dzwoni ponownie osoba, która dzwoniła.
  • nie wchodź rozmówcy w słowo, nie przerywaj, mów spokojnym głosem. Pamiętaj, że Twój rozmówca Cię nie widzi, więc może błędnie zinterpretować ton Twojego głosu.

3. Nie szata zdobi człowieka, ale...

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Pamiętaj o tym, kiedy wybierasz strój do pracy. Twój ubiór również świadczy bowiem o Twojej kulturze osobistej i w skrajnych sytuacjach może nawet zaważyć na Twoim awansie – a właściwie jego braku. Jaką bowiem gwarancję ma Twój pracodawca, że wraz ze zmianą stanowiska, które wymagać może uczestnictwa w spotkaniach biznesowych lub spotkaniach zarządu, zmienisz nagle swój „styl” ubierania?  Strój to niewerbalny sposób komunikowania tego, kim jesteś, dlatego nie wymiguj się z dbałości o niego mówiąc, że nie ocenia się książki po okładce.

Zgodnie z podstawowymi zasadami biznesowego dress code, jeśli jesteś kobietą:

  • optymalna długość Twojej spódnicy to długość do kolan (zostaw mini na wieczorne wyjście z koleżankami, suknię do kostek do opery, a sukienkę w stylu boho na wakacyjny spacer po plaży)
  • pamiętaj, żeby nie przesadzić z wysokością obcasa, palce i pięty miej zawsze zakryte i miej na uwadze, że niezależnie od pogody, gołe ramiona, gołe nogi oraz czarny stanik pod białą bluzką nie wyglądają profesjonalnie.
  • nie przesadzaj z biżuterią, wielkością logo na torebce, wzorkiem na rajstopach, ilością perfum czy jaskrawoczerwonym odcieniem szminki. Zachowaj umiar, subtelność i delikatność w każdym z elementów stroju i pamiętaj – bycie sexy w pracy wcale nie jest sexy…
  • unikaj ostrych i kontrastowych kolorów, kwiatków, falbanek i koronek, zadbaj o paznokcie i włosy

Jeśli jesteś mężczyzną:

  • - jeśli nie zakładasz garnituru, wybierz elegancką marynarkę do eleganckich spodni lub ciemnych dżinsów i koszulę z kołnierzykiem
  • - nawet przy największym upale nie noś koszuli z krótkim rękawem. W dobrym tonie jest podwinięcie rękawów do wysokości łokcia
  • - nie masz czasu ani ochoty prasować koszul? Odnieś je do pralni. Nie próbuj sztuczki z prasowaniem jedynie mankietów, kołnierzyka i przodu. Osoba siedząca z boku bez trudu dostrzeże kryjące się pod marynarką zagniecenia, a te świadczyć będą nie o Twoim profesjonalizmie, ale o lenistwie…

4. Nie mów nikomu, co słychać w domu

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wiele wiesz o prywatnym życiu osób na najwyższych stanowiskach w Twojej firmie? Zgadujemy, że niewiele. Nie jest w dobrym, biznesowym tonie opowiadanie o kolejnych chorobach Twojego dziecka, problemach z prezentem dla żony, czy wypadzie do pubu z kumplami. W pracy rozmawiaj o pracy, a to, co robisz później, zostaw dla siebie. W ten sposób zbudujesz swój profesjonalny wizerunek, wizerunek osoby dyskretnej i odpowiedzialnej, osoby, której można powierzyć ważne lub poufne informacje.   

Ogólne zasady dyskrecji dotyczą również tego jak i co mówisz o firmie, w której pracujesz. Rozmawiając o firmie w przestrzeni publicznej (w restauracji, w windzie, na spotkaniu) staraj się nie używać nazwisk. Unikaj wygłaszania negatywnych opinii na temat firmy, współpracowników czy kontrahentów.

5. Bądź punktualny

Punktualne przybycie na spotkanie nie oznacza tylko, że umiesz posługiwać się zegarkiem. Oznacza to wiele więcej – to znak, że szanujesz czas osoby, z którą się spotykasz i bierzesz pod uwagę, że poza spotkaniem z Tobą może mieć jeszcze tego dnia całą masę innych planów. Dlatego, jeśli nie chcesz zepsuć swojej reputacji, zanim nawet będziesz miał szansę się przedstawić, dopilnuj, byś dotarł na spotkanie punktualnie, nawet jeśli miałoby to oznaczać pół godziny oczekiwania. Jeżeli wydarzy się coś nieprzewidzianego i nagle okaże się, że nie uda Ci się dotrzeć na miejsce o czasie, uprzedź o tym osobę, z którą się umówiłeś osobiście w rozmowie telefonicznej – nigdy przez wiadomość SMS.

Do pracy również należy przychodzić o czasie. Nie chcesz chyba sprawiać wrażenia osoby, która do swoich obowiązków podchodzi niepoważnie lub która nie przestrzega podstawowych, obowiązujących zasad. Perfekcyjna organizacja czasu pracy świadczy również o Twojej motywacji, stosunku do pracodawcy i efektywności.

Przestrzeganie powyższych zasad, najwyższa kultura osobista i dbałość o dobre maniery w pracy, z pewnością ułatwią Ci żmudne wchodzenie po szczeblach kariery. Uśmiechem i uprzejmością otworzysz bowiem wiele drzwi, które dla ignorantów etykiety biznesowej mogą na zawsze pozostać zamknięte.

Zajrzyj na bloga FaktorOne i zainspiruj się z nami!

Masz firmę? Chciałbyś ją rozwijać, ale długie terminy płatności na fakturach sprawiają, że brakuje Ci pieniędzy nie tylko na uregulowanie stałych zobowiązań, ale także na inwestycje w innowacje i realizację Twoich planów?

Mamy rozwiązanie dla Ciebie. 

Skontaktuj się z nami, opowiedz nam o swojej firmie i wspólnie wybierzemy rozwiązanie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb.