Czym jest content marketing i dlaczego nie wolno Ci o nim zapomnieć!

Czym jest content marketing i dlaczego nie wolno Ci o nim zapomnieć!

Czym jest content marketing?

Sformułowanie „content marketing” oznacza marketing treści, czyli działania mające na celu pozyskiwanie i utrzymanie klientów poprzez publikowanie i dystrybuowanie atrakcyjnych, ciekawych i wartościowych dla odbiorców treści, a w konsekwencji, oczywiście, przekonanie ich do zakupu lub skorzystania z usług danej marki. W jaki sposób następuje pozyskanie Klienta w Internecie? Oczywiście poprzez zachęcenie go do odwiedzenia naszej strony internetowej, a najprostszą drogą, by tego dokonać, jest zapewnienie jej wysokiej pozycji w wyszukiwaniach na związane z naszym produktem lub usługą słowa kluczowe.

Jeszcze do niedawna, a nawet do tej pory, wielu przedsiębiorców kojarzyło „content” jedynie z treściami pisanymi, podczas gdy obecnie, w związku ze stale poszerzającym się wachlarzem kanałów dotarcia do użytkownika i zatarciem się granicy pomiędzy marketingiem online i offline, marketing treści to o wiele więcej niż artykuły, wpisy na blogu, etc.

Jakie treści tworzą „content” Twojej firmy?

  • wszelkiego rodzaju treści zamieszczane na Twojej stronie internetowej, w tym opisy produktów, opisy kategorii, etc.
  • artykuły i wpisy na blogu (zarówno w ramach Twojej strony firmowej, jak i na innych, niezależnych portalach), tutoriale, poradniki, ebooki
  • treści video umieszczane tak na stronie www, jak i na portalach typu YouTube, Vimeo, etc.
  • banerki i wszelkiego rodzaju formy reklamy, adwords, reklama natywna
  • newslettery, mailingi, itp.
  • posty i zdjęcia oraz grafiki publikowane na portalach społecznościowych (profilach firmowych na Facebooku, Instagramie, LinkedInie), jak również relacje live czy Instastories
  • wszelkiego rodzaju komunikacja i komunikaty kierowane do Klientów w dowolnej formie (w tym również materiały drukowane – ulotki, etc.)

Jakie powinny być dobre treści spełniające cele content marketingu?

1. Ciekawe i interesujące

Skoro celem nadrzędnym content marketingu jest pozyskiwanie klientów, publikowane treści muszą zainteresować potencjalnych odbiorców. Aby zyskać pewność, że treści, które tworzysz, poświęcając na to pieniądze, czas i zasoby ludzkie, właśnie takie są, warto stworzyć sobie portret Twojego idealnego Klienta – jego personę. Jeśli będziesz wiedzieć, jakie strony internetowe odwiedza, ile ma lat, co robi na co dzień, jakie ma rytuały, skąd pochodzi i gdzie pracuje, łatwiej zidentyfikujesz jego zainteresowania i dowiesz się, w jakich kanałach trafić do niego z Twoją komunikacją.

Na atrakcyjność publikowanych treści w dużej mierze wpływa także sposób ich „zaserwowania”. Ustal język i ton, jakimi posługiwać się będzie Twoja marka, wykorzystaj w komunikacji strategię storytellingu, zadbaj o przyciągającą wzrok i miłą dla oka oprawę graficzną. Pamiętaj, że ludzie interesują się tym, co sami przeżyli, widzieli, znają i lubią. Eksperymentuj i pozwól odbiorcom utożsamiać się z historią, którą opowiadasz.

2. Adekwatne do potrzeb użytkowników i odpowiadające ich zainteresowaniom

Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest zamieszczanie treści, które są interesujące jedynie z ich – bardzo wąskiego – punktu widzenia, z pozycji sprzedawcy danego produktu lub usługi, a nie z perspektywy potencjalnych Klientów. Warto wyjść zza biurka, spojrzeć na swoją działalność z perspektywy „innego podwórka”, kogoś spoza firmy. Co rzeczywiście interesuje osoby z Twojej grupy docelowej, co je bawi, odpowiedzi na jakie pytania szukają w Internecie, co lubią oglądać i na jakich kanałach?

3. Niekoniecznie ściśle związane z produktem lub usługą

Pamiętaj, że treści, które publikujesz, nie muszą być ściśle związane z produktem, jaki sprzedajesz, lub biznesem, który prowadzisz. Jeśli produkujesz określone produkty spożywcze, załóż bloga o odżywianiu lub gotowaniu. Sprzedajesz walizki? Pisz o podróżach – sposobach na tanie wyjazdy, ciekawych destynacjach, zwyczajach panujących w określonych krajach, etc. Spójrz szerzej, a przede wszystkim spójrz z perspektywy swojego odbiorcy. Jakie tematy pośrednio związane z Twoim produktem mogą go zainteresować?

4. Spójne

Wszystkie treści, jakie pojawiają się na Twojej stronie www, jak i poza nią, powinny być spójne, zarówno jeśli chodzi o przekaz, ton wypowiedzi, język, etc., jak i kolorystykę, oprawę graficzną, rodzaj zastosowanej czcionki. Pozwoli to na lepszą identyfikację Twojej marki, stworzy spójny wizerunek brandu i zapewni jego lepszą rozpoznawalność.

5. Autentyczne i wiarygodne

W jakikolwiek sposób komunikujesz się z Klientami, pamiętaj, by wszystkie treści, jakie tworzysz, komunikaty, filmiki, etc., były autentyczne. Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Nie pisz o czymś, o czym nie masz pojęcia. Jeśli chcesz skomunikować się z Klientami, którzy są na przykład dużo młodsi od Ciebie, zatrudnij ambasadora marki, który będzie mówił ich głosem i będzie jednym z nich. Pozwoli Ci to zwiększyć wiarygodność i przekonać odbiorców do Twojej marki.

6. Odpowiadające wymogom SEO

Poza przyciąganiem i utrzymaniem Klientów, content marketing ma jeszcze inną wartość. Jest jednym z podstawowych narzędzi z punktu widzenia SEO. Tworząc i udostępniając treści zgodne z zasadami i dobrymi praktykami SEO, poprawiamy pozycję naszej strony w wyszukiwarce. Im wyżej wyświetla się ona w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że użytkownik wejdzie na nią, pozna, a wreszcie zakupi Twój produkt.

Przed przystąpieniem do tworzenia jakiegokolwiek rodzaju „contentu”, warto zatem zapoznać się z podstawami SEO – analizą słów kluczowych i zasadami zamieszczania interesujących nas fraz w artykułach, zasadami linkbuildingu, opisywania grafik, tworzenia treści w zakresie meta title i meta description, etc.

Nie zapominaj jednak przy tym, że wyszukiwarki cenią obecnie przede wszystkim użyteczność treści dla użytkownika, ich wartość, autentyczność i przydatność. Im więcej osób trafi na Twoją stronę, poświęci czas na przeczytanie stworzonych przez Twój zespół treści, zainteresuje się ofertą, wejdzie na inne podstrony, etc., tym wyżej Twój adres www. pojawiać się będzie w organicznych wynikach wyszukiwania.

7. Łatwo dostępne

Upewnij się, że treści, które tworzysz i zamieszczasz na stronie, można łatwo na niej znaleźć. Zadbaj o intuicyjną nawigację, przejrzysty podział treści, łatwy sposób wyszukiwania.

Analiza i optymalizacja treści

Niezależnie od tego, ile treści tworzysz i jak ciekawe wydają Ci się Twoje artykuły, poradniki, banery, posty czy wpisy na blogu, nie zapomnij o ich analizie i optymalizacji. Co jakiś czas sprawdzaj, ilu użytkowników przyciągają na stronę, jak konwertują i jak się pozycjonują. Wyciągaj wnioski i implementuj je w kolejnych działaniach content marketingowych, które podejmujesz. Nie zapominaj również o podglądaniu konkurencji. Może firma, która oferuje podobne produkty lub usługi, tworzy treści, które pozytywnie Cię zainspirują?

Zajrzyj na bloga FaktorOne
i zainspiruj się z nami!

Inspirujące artykuły, porady ekspertów i case studies, które pomogą Ci lepiej zarządzać finansami i rozwijać firmę.

Zobacz wszystkie artykuły

Zainteresowany?
Przygotujemy ofertę specjalnie dla Ciebie!

Jeśli chcesz poznać szczegóły naszych rozwiązań, wypełnij krótki formularz. Nasz Doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.

Skontaktuj się z doradcą
Czekaj

Czekaj